Sök på allt som har med hästar att göra
Månadens Ridklubb
Rösta här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & tricksRid-TVRedaktionenPanelenNyheter
Patrick
Patrick
Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se.
Om vikter och laster
2014-11-04 23:25:31

Idag blir det ett lite längre inlägg. Häng med nu! :)


Det är många frågor när det gäller vikter som man ska ha koll på. Drar man hästtransport med en häst i ska man förutom vilken körkortsklass man har, även ha koll på vad hästen väger, hur mycket transporten får lov att lasta, och om man får dra transporten efter den bilen som man för tillfället kör.


Numera finns det en utmärkt lathund på Transportstyrelsens hemsida. Den heter "Släpvagnskalkylator" och du kommer åt den via den här länken: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx


Lägg in länken i din mobil, så har du den alltid till hands om du plötsligt behöver hyra eller låna en transport och/eller bil.


Släpvagnskalkylatorn ger dig rött, gult eller grönt ljus till att köra en viss kombination bil+släp beroende på vilket körkort du har. Rött = Nej, du får inte dra släpet med den bilen. Gult = Nja, du får bara lasta bilen och/eller släpet med en viss vikt, eller du får bara köra i en lägre hastighet. Läs texten. Grönt = Ja, du får köra kombinationen.


Tänk på att maxhastigheten är 80 km/h när du kör släp. Ibland är den 40 km/h, men det talar släpvagnskalkylatorn om i så fall. Vissa importerade hästsläp är godkända för att köra i 100 km/h i vissa länder, men inte i Sverige. Här är det max 80 km/h som gäller. Dessutom är det få hästar som tycker om att åka så fort ändå. Trampar de om eller stampar, så är det en signal om att du ska sakta ner.


Transportstyrelsen friskriver sig från ansvar för vad Släpvagnskalkylatorn säger, så det kan finnas vissa specialregler som den inte tar hänsyn till. Men har Transportstyrelsen inte 100% koll, så är chansen/risken än mindre att en polisman eller inspektör på vägen har det. Men ta det inte som en chansning - du bör ha koll själv!


En sann historia


För några år sedan hyrde jag ut en hästtransport till en kvinna som skulle lasta en ganska stor häst i ett släp sopm skulle dras efter en mellanklassbil med dieselmotor. Vi gick igenom det här med vikterna tills hon kände sig säker. (Det är ju mest sånt man pluggar och glömmer inför körkortsprovet, men som man "borde" kunna). Hon åkte in i en poliskontroll där en polis hävdade "Olovlig körning!". Ja, bilen såg ju liten ut och hästen stor. "Det kan ju aldrig vara okej" menade han. Men genom att stå på sig fick hon polisen att slå i fordonsregistret för kombinationen och kunde konstatera att hon hade rätt, och fick fortsätta köra. Det är korkat att kaxa upp sig mot en polis, men var artig och trevlig och vet du att du har rätt så lägg fram fakta.


En liten detalj som kan vara bra att känna till: Om polisen spärrar av en väg, oavsett anledning, så är de skyldiga att försöka underlätta för djurtransporter med djur i. Dvs kontrollerar de fordon och det bildas kö, kan du kräva att du får förtur till kontrollen - för hästens skull. Är det en trafikolycka där deras resurser inte åtgår till att rädda liv utan endast att stoppa trafik, kan du, om det finns teknisk möjlighet, kräva att du under deras övervakning får passera. Förutsatt förstås att din passage inte hindrar räddningspersonal från att rädda liv vid olyckan. Var smidig och hjälpsam, aldrig otrevlig, bara du inte utnyttjar situationen för att du själv inte orkar sitta i kö. Det är för hästens skull du behöver komma förbi. Grunden i denna bestämmelse är djurskyddslagstiftningens första paragraf: "Djur ska skyddas från onödigt lidande."


Men så var det det här med vikterna...


Grunden i "Släpvagnskalkylatorn" kan vara bra att känna till. Först några definitioner: Tjänstevikt: I praktiken ett tomt fordon. För bil räknas en tom bil med full tank, reservhjul (om det finns), och en förare. För ett släp räknas ett tomt släp med den inredning som användes när släpet registrerades in.


Bruttovikt: Ett fordon med den last det har för tillfället.


Totalvikt: Ett fordon med maximalt tillåten last.


Således är Tjänstevikten + Maxlast = Totalvikten.


Med B-körkort så får du dra ett lätt släp. Som lätt släp räknas ett släp med maximala totalvikten 750 kg. Du får även dra släp med tyngre totalvikt, men då får bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiga 3500 kg.


Med utökat B-körkort gäller istället att bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte får överstiga 4200 kg.


Med BE-körkort får släpets totalvikt inte överstiga bilens totalvikt. (Vissa undantag finns, men de är i praktiken sällsynta för gemene man som transporterar hästar).


Bilen kan i sin tur ha vissa begränsningar. En liten bil får inte dra lika mycket som en stor. Det kan ha med begränsningar som biltillverkaren har satt utifrån motortyp, vägegenskaper, utrustningsnivå, osv. Vad det är som gäller framgår av bilens registreringsbevis, del 2 (den blåa delen). Har du inte det till hands kan du slå på bilens registreringsnummer här: https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx Det finns en app som heter "Mina fordon" som gör samma sak, men jag har upplevt att den är sämre på att visa vissa tekniska detaljer såsom vikter. Hemsidan är alltid bättre!


Tänk också på uppgiften om "Max lastvikt" för bilen. Sadlar, fodersäckar m.m. kan väga en del. Likaså dina passagerare.


Överlast


Att överlasta släpet kan både vara farligt för dig, din häst, oss andra på vägarna, och ditt körkort. Släpet är inte alltid konstruerat för en högre lastvikt än den specificerade. En del väger ner sitt släp för att få lov att dra det efter sin bil. Oftast gör man det genom att montera på en klenare kulhandske eller smalare däck och registreringsbesiktar den sen för att få den nya totalvikten inskriven i registreringsbeviset. Men det gör också så klart att överlast kan medföra problem. Att tappa sitt släp på vägen eller att ett hjul lossnar är mycket otrevliga upplevelser.


Om släpet får övertaget pga för hög vikt, kan det göra att det viker sig som en fällkniv, och drar med sig bilen. En sådan färd slutar sällan lyckligt.


Men även om det "går bra" på vägen, kanske polisen eller en inspektör från Länsstyrelsen stoppar dig. Upp till en viss gräns kallas brottet "Överlast" och medför böter. Men om överlasten är så stor att du borde ha ett annat körkort, så kan du åka dit för "Olovlig körning" - ett betydligt allvarligare brott. I bästa fall får du böter, men ditt befintliga körkort kan också dras in.


Det finns också ett brott som heter "Vårdslöshet i trafik". Definitionen är "Ett trafikbrott där en trafikant i väsentlig mån har brustit i omsorg och varsamhet på sätt som inneburit att fara för trafikolycka uppstått." Om du grovt överlastar ett hästsläp och drar med en alldeles för liten bil, så skulle du t.ex. kunna bli fälld för Vårdslöshet i trafik. Påföljden är dagsböter eller fängelse i upp till två år. Förmodligen ryker körkortet också.


Har du frågor om vikter när du kör hästsläp, är du välkommen att maila mig, patrick@horsecab.se


Till sist ett citat från en trafikpolis jag pratade med en gång: "Rent generellt finns det inga bättre bilförare än hästfolk. De gör allt för att lära sig att köra så säkert som möjligt. Förmodligen för att det är de på vägarna som hyser störst kärlek till sin last!"

Tack för förtroendet!
2014-10-23 23:26:40

Hej!


Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se. Om det är en allmän fråga som jag tror fler är intresserad av, så svarar jag gärna här i bloggen. Jag "gräver" gärna lite också om jag inte vet svaret själv, hos Polisen, Transportstyrelsen, Jordbruksverket, eller vem det nu än är som vet svaret.


Jag har alltid varit ett säkerhetsfreak. Antagligen föddes det när jag var 7 år gammal och någon tuttade eld på mitt fritids. Och med åren har jag blivit alltmer säkerhetsmedveten.


Om det låter som att jag är världens fegis, så stämmer inte det. Men vetskapen om hur man minimerar risker i olika situationer, gör att man blir lugnare och coolare om något väl skulle hända. Några sådana transportsituationer där allt förlöpte bra i slutändan ska jag berätta om senare.


Så när jag började med uthyrning av hästtransporter var det självklart att jag skulle se till att hästen åker så säkert som möjligt. För vad är det vi gör egentligen? Vi människor, som är rovdjur, kräver att ett halvt ton flyktdjur frivilligt ska gå in i en grotta (och i grottor kan det finnas lejon, tänker många hästar instinktivt), stå stilla där i upp till ett par timmar och sedan backa bakåt. Under tiden kör vi sida vid sida med andra fordon på en väg där hastigheten är många gånger högre än vad den snabbaste hästen någonsin kommer upp i med sina egna ben.


Nästa gång din häst frivilligt går in i transporten eller i lastbilen: Tacka den en extra gång, och gläd dig vid att den faktiskt litar på att du vet vad du gör.


Nästa gång ska jag prata om vikten av vikter. :)

Ridguiden.se - Allt för hästintresserade

Hästavel, Hästfoder, Fodertillskott, Hästförsäkring, Hallar, Manege, Hovslagare, Hyra häst, Hästlastbil, Islandshäst, Körning, Ridbana, Ridklubbar, Ridskolor, Ridläger, Stallinredningar, Sadel, Hästtransporter, Tävlingsskåp, Ridutrustning, Hästutbildning, Hästvård, Ponny, Storhäst, hästtäcke, islandshäst, western, handikappridning, utbildning, ridstövlar, hästtäcke, ridklubb, utrustning,