Sök på allt som har med hästar att göra
Månadens Ridklubb
Rösta här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & tricksRid-TVRedaktionenPanelenNyheter
Patrick
Patrick
Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se.
Farligt byta hjul själv
2014-12-02 21:08:45

Förra gången pratade jag om att sätta på vinterhjulen på sitt hästsläp eller hästlastbil. Sedan jag skrev det har det tyvärr hänt en tragisk dödsolycka. En man skulle byta hjul på sin bil när domkraften på något sätt släpper och bilen välter. Han blir klämd mellan en stolpe i garaget och den öppna bildörren, och avlider direkt.


Att byta däck själv är så klart inte lika säkert som att låta proffs göra det. Ett fordon är ett tungt föremål som fel hanterat kan orsaka skada och i värsta fall en dödsolycka.


Men jag ska i ärlighetens namn säga att jag själv byter mina däck, både på dragbilar och släp. Men genom åren har jag anammat fler och fler säkerhetsdetaljer. Kalla mig gärna feg, jag bjuder på det.


1) Ha gott om tid. Att säga "Jag har en timme på mig innan vi måste iväg." är att be om problem.


2) Ha en domkraft som funkar för ändamålet. Det kan vara lockande att köpa 99-kronorsdomkraften på Biltema, men utgå istället efter vad du behöver. Eftersom jag lyfter hästsläp och lätta lastbilar, har jag en domkraft som lyfter extra högt för att kunna nå upp till deras högre markfrigång. Det är vansinnigt att använda brädbitar eller annat att palla upp med för att domkraften inte lyfter tillräckligt högt. Det kan ha varit detta som hände med mannen i Lerum när domkraften plötsligt släppte. Bra grejer gör också att man inte behöver anstränga sig lika mycket. Din kropp kommer att tacka dig!


3) Ett fälgkors är egentligen en kompromiss som inte funkar till något. Att de fortfarande säljs när det finns bättre grejer som inte kostar en förmögenhet, är ofattbart. Köp en bra hylsnyckelsats för däck (gärna med plastdetaljer för att skydda aluminiumfälgar), och en hjulmutternyckel med långt skaft. Du slipper anstränga dig lika mycket, och risken att du slinter och skadar dig är mindre. Är du riktigt seriös skaffar du en mutterdragare, med inställbart vridmoment och hamrande funktion. Då slipper du tänka på "Har jag dragit åt lagom mycket?"


4) Däck mår inte bra att förvaras på varandra i en hög. Ett däckställ för ett par hundringar är därför också en bra investering.


5) Rätt lufttryck i däcken ger lägre bränsleförbrukning, mindre slitage på däcken och bra styrning vad gäller bilens framdäck. En liten luftkompressor med lufttrycksmätare är också bra att ha. I hästsläpets däck kan det vara idé att ha i några hg extra luft, eftersom man ofta lastar tungt där. Med en adaptersats kan du även ha kompressorn till att fylla på däck i barnens cyklar. Det finns smidiga luftkompressorer idag som man kan bära med sig från garaget till hästsläpet.


Har jag glömt något väsentligt?


Jo, så klart: När du byter däck på bil resp hästsläp ska alltid respektive handbroms vara i. Och hästsläpet ska ALLTID vara kopplat till bilen under tiden du byter däck på det. Även om du tror att du står på plan mark, så vill du inte råka ut för konsekvenserna om du skulle ha fel och släpet rullar iväg.


Till sist: Ett par snygga hjulsidor skonar plåtfälgarna i vinterslasket. Unna ditt hästsläp det. :)

Nog tjatat om däck, nästa gång ska vi prata körteknik.
Nu ska jag ut och kvällsfodra! :)

Vinterdäck på!
2014-11-13 14:41:38

Nu är det hög tid att sätta på vinterdäcken!
Vi satte på våra på hyrsläpen förra helgen.


En undersökning som nyligen gjordes bland 3000 bilägare visar att 18% väntar med däckbytet till strax före 1 december, dvs det datum när de enligt lag måste vara på.
Det innebär att många kör runt i novembermörkret med sommardäck, dvs när det är som lurigast att veta om det är halt eller inte.


När man byter däck (oavsett om det är till eller från vinterdäck, eller om det är helt nya däck), så finns det en hård hinna på däcken som måste slipas ner först. Det innebär att de inte får fullt grepp förrän efter ca 10 mil. Så även om det känns löjligt att byta när temperaturen ligger runt 10 plusgrader, så behöver du alltså köra med däcken ett tag.


Vad är det då som gäller när du kör med släp?
Vilken kombination är laglig?


Jo, om du har dubbdäck på bilen måste även släpet ha dubbdäck.
Om du har friktionsdäck (dubbfria däck) på bilen får släpet ha dubbdäck eller friktionsdäck.
Om du har sommardäck på bilen måste släpet också ha sommardäck.


Så om du ber en verkstad eller däckhotell att byta däck på din bil, så måste du även se till att få bytt på släpet, innan du måste använda det.


Byter du däck själv?


Idag är de flesta hästsläp boggie-släp, dvs de har fyra hjul. När du byter däck, kontrollera att de bakre däcken inte har fått synliga skador. Det finns en risk att de främre hjulen sprutar grus, sand m.m. på de bakre så att slitbanan och sidorna får skador.
Det går bra att byta främre och bakre däcken så att de får liknande slitage (tänk bara på eventuell rullriktning, det framgår med en pil eller texten "Rotation" på däcksidorna).


När det gäller bilen är det däremot viktigt att alltid sätta de bästa däcken bak. Varför då?
Jo, om de bakre däcken är dåliga så finns det risk att du får en bakvagnssladd. De är väldigt svåra att häva. Har du dessutom ett hästsläp bakom bilen, så trycker släpet på och det uppstår en fällknivseffekt. En sådan olycka slutar sällan lyckligt.


Minst 3 mm måste däckmönstrets djup vara, på det mest slitna stället, när det gäller vinterdäck 1 december-31 mars.
Övrig tid på året gäller 1.6 mm.
Självklart byter du däck innan de är så slitna, om du är rädd om din kuse. :)


 

Ridguiden.se - Allt för hästintresserade

Hästavel, Hästfoder, Fodertillskott, Hästförsäkring, Hallar, Manege, Hovslagare, Hyra häst, Hästlastbil, Islandshäst, Körning, Ridbana, Ridklubbar, Ridskolor, Ridläger, Stallinredningar, Sadel, Hästtransporter, Tävlingsskåp, Ridutrustning, Hästutbildning, Hästvård, Ponny, Storhäst, hästtäcke, islandshäst, western, handikappridning, utbildning, ridstövlar, hästtäcke, ridklubb, utrustning,