Sök på allt som har med hästar att göra
Månadens Ridklubb
Rösta här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & tricksRid-TVRedaktionenPanelenNyheter
Patrick
Patrick
Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se.
Nytt år, ny hästlastbil!
2015-01-15 22:48:23

Då var den äntligen hemma, vår nya B-kortslastbil som du har möjlighet att hyra!
920 kg lastvikt gör att man får med även en rejält stor häst - eller två små, helt lagligt på B-körkort.
Övervakningskamera, backkamera, hingstgaller, fodertråg, farthållare och maxfarthållare.
Kolla på www.horsecab.se om du vill veta mer. :)

Maxfarthållare, ja. Den gör att man kan ställa in en maximal fart som bilen kan hålla. Sedan spelar det ingen roll hur hårt man trampar på gasen, bilen går inte fortare ändå.
Maxfarthållare infördes på personbilar för ett antal år sedan och var ett krav från den europeiska krocksäkerhetsorganisationen EuroNCAP, för att bilarna skulle få fler poäng och därmed fler stjärnor. Ju fler stjärnor en bil har, desto större är chansen att överleva en olycka. Och hög säkerhet säljer ju bilar.

Såvitt jag vet är det få som har någon reell nytta av maxfarthållaren när man kör en vanlig personbil till och från jobbet, men för oss hästfolk kan det vara bra. En del hästar avskyr att åka fort. Vi har haft hästar som tydligt stampar om man skulle råka köra över 80 - det blir som att ha en polis där bak i släpet. :)

Den vanliga farthållaren kan vara schysst att använda på 80 km/h när man kör släp på rak motorväg en längre sträcka, men på en kurvig väg som tidvis är rak är den direkt olämplig eftersom man gärna vill lätta på gasen när man närmar sig en kurva. Då passar maxfarthållaren bättre. Sätt den på 80 och kör som vanligt. Skulle högerfoten "bli tung" på någon raksträcka gör det inget, det går ändå aldrig fortare än 80.
Man kan självklart sätta den på 70 också, om det är det hästen tycker är schysst.

Fel plats vid fel tidpunkt
2014-12-12 22:30:08

Jag lovade att det skulle handla om körteknik. Jag ångrade mig när jag läste gårdagens GT.

För igår kunde vi läsa om två norska kvinnor som klev ur sin bil på motorvägen, av någon anledning.
Kanske hade de fått stopp på bilen?
Strax efteråt kom en lastbil och brakade in i både dem och deras bil, till följd att de bägge avled på platsen.
Här kan du läsa artikeln: http://www.expressen.se/gt/tva-kvinnor-dog-i-olyckan-i-munkedal/


En mycket tragisk olycka som visar på hur farligt det är att vistas på motorvägen.

I somras hamnade vi själva ofrivilligt ute på motorvägen: Min sambo hade hyrt en lastbil för att ta sig till en tävling. Strax utanför Kungälv stannade bilen och gick inte att få igång igen. Jag kom efter med bil och hästsläp. Meningen var att vi skulle lasta om hästarna för att ta oss hem igen. Ja, tävlingen kunde vi glömma.
Vi hade tur som fick polisassistans kort därefter. Med sina bilar och blåljusen på spärrade de av höger körfält. Vi ville egentligen att de skulle stängt av E6an helt, så att vi kunde lasta om hästarna.
Men de ville istället att lastbilen skulle vinschas upp på en bärgningsbil, med hästar och allt, som skulle ta oss hem.
Tyvärr lyckades inte bärgningsbilens vinsch dra upp lastbilen, som med hästar vägde nästan 3.5 ton. Så den fick bogsera bilen istället - till närmaste avfart. Där, på en pendelparkering lastade vi om hästarna till hästsläpet.
Jag har nog aldrig varit så nervös innan - styra och bromsa en lastbil med nästan full last, bogserad av en bärgningsbil med två poliser med blåljus baktill. Men vem har sagt att livet ska vara långtråkigt? :)

Hur som helst kom vi till slut hem. Men hade vi inte fått polisassistans, hade den lämpligaste platsen när man står där och väntar på motorvägen, varit UTANFÖR räcket. Det räcker med att nån bilist sitter och rattsurfar och vinglar till lite i 110 km/h, så har de brakat in i den som står på vägrenen. Alternativt brakat in i lastbilen, och då har man allvarligt skadade hästar, whiplashskador på de som sitter i hytten, samt en kvaddad lastbil.

I många länder är det lag på att det ska finnas reflexvästar i ett fordon, just för om man hamnar i en liknande situation. Tills trygghetsnarkomanlandet Sverige inser att det även ska vara lag här, så tag med ett gäng reflexvästar du med, och lägg i bilen - oavsett om du kör häst eller inte.

Vad var det med lastbilen då? Märkesverkstaden hittade inget fel (!), och bilen började sen funka igen. Den hade 30.000 mil på mätaren, och hade tydligen stått stilla i ett år enligt uthyraren. Min spontana tanke är dieselbakterier i tanken, som sätter igen bränslesystemet. Så har du en dieselbil/traktor/grävmaskin/whatever dieseldrivet på gården, så se till att använda den regelbundet.

Ridguiden.se - Allt för hästintresserade

Hästavel, Hästfoder, Fodertillskott, Hästförsäkring, Hallar, Manege, Hovslagare, Hyra häst, Hästlastbil, Islandshäst, Körning, Ridbana, Ridklubbar, Ridskolor, Ridläger, Stallinredningar, Sadel, Hästtransporter, Tävlingsskåp, Ridutrustning, Hästutbildning, Hästvård, Ponny, Storhäst, hästtäcke, islandshäst, western, handikappridning, utbildning, ridstövlar, hästtäcke, ridklubb, utrustning,