Sök på allt som har med hästar att göra
Månadens Ridklubb
Rösta här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & tricksRid-TVRedaktionenPanelenNyheter
Patrick
Patrick
Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se.
Trafiktillstånd - Viktigare än du tror!
2015-03-04 22:12:12

Konsumentprogrammet Plus i SVT gjorde nyligen ett inslag om att städfirmor inte bara hjälpte till med flyttstädningen, utan också åtog sig att hjälpa till med flytten.
Vad många av dessa flyttfirmor har missat är att det krävs trafiktillstånd av Transportstyrelsen för att flytta andra människors grejor.
Av 21 firmor som Plus kollade var det bara 3 som hade trafiktillstånd.


Här kan du läsa mer hos SVT:
http://www.svt.se/plus/flera-flyttfirmor-saknar-tillstand


Samma lag om trafiktillstånd gäller även när man låter någon annan transportera ens häst mot betalning. Och faktiskt också när man hyr ett motorfordon (t.ex. en hästlastbil), men mer om det senare.


Yrkestrafiktillstånd


Lagtexten:
"Den som ställer fordon och förare till allmänhetens förfogande för att mot betalning utföra tjänster ska ha yrkestrafiktillstånd." (Yrkestrafiklagen 1998:490)


Det innebär att när någon vill ha betalt för att transportera din häst, ska du kolla upp:
1) Att företaget innehar yrkestrafiktillstånd. Ta organisationsnumret och ring Transportstyrelsens kundtjänst för yrkestrafik, 0771-503 503 och fråga.
2) Att föraren av bilen har kompetensbevis för djurtransporter. Be företaget att du ska få se en kopia på kompetensbeviset. Ett seriöst hästtransportföretag ger dig det.
Är du osäker kan du be att få förarens personnummer och kolla med Jordbruksverkets kundtjänst, 0771-223 223. Eventuellt kan polisen också hjälpa till med det, men det vet jag inte. Telefonnummer till polisen är 11414.


Kompetensbeviset visar att man har de kunskaper om djurens behov och beteenden som krävs för att kunna transportera djuret på ett schysst sätt.


Yrkestrafiktillstånd kostar både i tid, pengar och kunskap. Man skriver ett prov där det förutom tekniska kunskaper om fordon, last och dess surrning, även ingår att kunna beräkna kreditvärdigheten för en kund genom att titta på kundens årsredovisning.


Men vänta lite - Jag vill ju bara ta betalt av grannskapet för att köra deras hästar. får jag inte det? Grannarna är ju privatpersoner och har ju inga årsredovisningar som jag kan granska.


Nä, men det spelar ingen roll.
Jag ringde för något år sedan till Transportstyrelsen och ställde just den frågan.
En trevlig dalkulla (Transportstyrelsen har ju sitt huvudkontor i Borlänge) förklarade vänligt men bestämt att det inte spelar någon roll om man kör grannens häst mot betalning eller om man är logistikchef på DHL - Yrkestrafiktillstånd är det som krävs.


Hyra hästlastbil?


Det krävs också tillstånd för att få lov att hyra ut ett motorfordon - t.ex. en dragbil eller en hästlastbil. (Uthyrning av hästsläp kräver inget tillstånd)


Staten ser så allvarligt på den frågan, att fängelse finns i straffskalan om de kommer på någon som hyr ut bilar utan tillstånd.


Jag skrev provet för uthyrningstillstånd i höstas, och det gäller att ha koll på en mängd saker. T.ex. lagtextens ordalydelser, kreditkontroll av hyrestagare, bedrägeriprevention, lönsamhetsberäkningar, värdeminskningar av bilar, försäkringar, arbetsgivaransvar, skattefrågor, m.m. En mängd frågor som man förväntas ha koll på innan man lämnar över bilnycklarna till kunden.


Motorfordonet som du hyr ska också vara inregistrerat som uthyrningsfordon i fordonsregistret. Ta registreringsnumret och kolla med Transportstyrelsens kundtjänst om du är osäker.
Vad som sker när bilen/lastbilen registreras som ett uthyrningsfordon, är att den måste besiktigas varje år, redan från när bilen är splitter ny. Då kan du som hyrestagare vara säker på att du får ett schysst fordon som du kan lita på i alla väder.


Fråga också om det finns en uthyrningsförsäkring. Det räcker nämligen inte att uthyraren har en vanlig helförsäkring för motorfordonet, utan det måste vara en speciell uthyrningsförsäkring som även gäller dig som hyrestagare.
Risken är annars vid en skada att uthyraren inte får ersättning från försäkringsbolaget om bilen totalkvaddas, och därför kräver dig på hela fordonets värde.
Även om det är uthyrarens sak att hålla sig med en uthyrningsförsäkring, så vill du förmodligen undvika en jobbig tvist i domstol.


Så: Fråga när du hyr en hästlastbil, om uthyraren har en uthyrningsförsäkring på bilen du ska hyra, så slipper du tjafs om något skulle hända.



Maila mig gärna om du har frågor om trafiktillstånd i olika former - patrick@horsecab.se finns jag på.

Vinterförberedelser - eller böter
2015-02-03 00:22:18

SVT skriver idag om några förberedelser som man behöver känna till så här på vintern - alternativt riskera böter.


För vad gör du när det har snöat under natten och du ska köra iväg? Ibland orkar man inte sopa av snön från taket, men det kanske du borde. Av någon anledning så benämner många polisdistrikt snö på biltaket som "Bristfälligt föranklad last", och hänvisar till Trafikförordningen 3 kap 80§: "Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan 1. Utgöra fara för person eller 2. Orsaka skada på egendom."


Det är lätt att småle åt liknelsen mellan snö och saker man fraktar i sin bil, men inte så himla kul om man skulle bli stoppad av lagens långa arm.


Men domstolarna verkar ha en annan syn på snön. 2011 gick ett fall till Varbergs tingsrätt efter att en man blivit stoppad på E6 utanför Kungsbacka, men domstolen valde att fria bilisten med resonemanget att nederbörd som har fallit på bilen rimligtvis inte kan betraktas som last. Däremot skulle man kunna kalla det för "Vårdslöshet i trafik", men eftersom åklagaren hade gått på polisens rubricering "Bristfälligt förankrad last" så friades mannen.


Det står i alla fall klart att man bör sopa av biltaket innan man åker. Men hur rimligt är det att sopa av taket om fordonet är så högt som en hästtransport - eller en hästlastbil? Jo, en nitisk konstapel kan tvinga en att kravla sig upp på taket om man blir stoppad och vill åka vidare.


Är det då rimligt att åla omkring på ett halt hästtransporttak om det står en häst där inne? Jag har inte provat det själv, men skulle nog hävda Djurskyddsförordningens första paragraf och begärt att få åka iväg med en gång: "Djur ska skyddas mot onödigt lidande". Att åla omkring på ett hästtransporttak med en häst inne i transporten, och med isskrapa försöka få rent hästsläpets tak, torde gå emot den paragrafen.
Jag säger inte att det är så, men jag hade i alla fall hävdat det.
Rimligtvis borde inte heller en ispansar på ett hästsläp lossa lika lätt som på en bil vars kupé långsamt värms upp mot 20 plusgrader.

Visserligen kanske man får åka iväg med förmaningen att max hålla 40 km/h, så inte isen lossnar, men då får det väl bli så då. Hästen går först!



Vidare så bör man så klart sopa av registreringsskylten. Av suget bakom en hästtransport eller hästlastbil samlas lätt snö under färd, och det säger inte polisen något om. Men om det snöade under natten och man är för lat för att sopa bort det, så kan man bli stoppad.


Skrapa också dina rutor. Alla rutor. Runt om. Det är korkat nog att inte skrapa dem när man bara kör bil utan släp, men kör man dessutom med tillkopplat släp med en häst i är det, ursäkta uttrycket, riktigt hål i huvudet att inte ha full uppsikt runt om.
Polisen börjar med böter men det kan också gå till domstol för "Vårdslöshet i trafik". Konsekvensen kan bli dagsböter och indraget körkort. Med all rätt.


Lyktor som är igensnöade är lika med släckta lyktor. När du har kopplat släpet, visst går du runt och kollar att blinkers, fram- och bakljus och bromsljus funkar?
Blir du stoppad och har tur får du gå runt och borsta av lyktor som är översnöade - men om polisen är på annat humör får du böter.


Översnöade fartbegränsningsskyltar längs med vägen då? I en del fall slipper man undan med en tillsägelse om man håller för hög hastighet trots att man inte såg vad det stod på skylten för att den var översnöad, men det finns fall som har gått till domstol. Generellt anser tingsrätterna att det är förarens ansvar att hålla koll på vilken hastighetsbestämmelse det är som gäller, men som förare av ett hästtransportekipage är man ju ofta ute på okända vägar på andra platser i landet än vad man är van vid. Ska man då kunna alla Sveriges fartbegränsningar?


För att undvika att hamna i situationen finns det några saker man kan hålla koll på:
- Hur fort kör andra på samma väg? Kör inte fortare än dem.
- Med bil+släp får man ju ändå inte köra fortare än 80 km/h.
- Bashastigheten i Sverige är 70 km/h utanför tätbebyggt område, så är det glest mellan skyltarna så håll 70.
- Finns det någon vägledande markering målad på vägen?
- Innan fartkameror brukar det påminnas om gällande begränsning.


Till sist: Bakom förarstolen i vår uthyrningslastbil har vi lagt en kombinerad isskrapa och snöborste - en lång sak som gör att man når bra även om man är kort i rocken.


Jag såg nu den här käcka produkten:
http://www.bauhaus.se/snoborste-teleskop.html
Riktigt smart, med teleskopfunktion som både gör det lätt att nå långt men samtidigt lätt att stoppa undan när man inte behöver den.


Håll nu tummarna för att det snart blir vår! :)

Ridguiden.se - Allt för hästintresserade

Hästavel, Hästfoder, Fodertillskott, Hästförsäkring, Hallar, Manege, Hovslagare, Hyra häst, Hästlastbil, Islandshäst, Körning, Ridbana, Ridklubbar, Ridskolor, Ridläger, Stallinredningar, Sadel, Hästtransporter, Tävlingsskåp, Ridutrustning, Hästutbildning, Hästvård, Ponny, Storhäst, hästtäcke, islandshäst, western, handikappridning, utbildning, ridstövlar, hästtäcke, ridklubb, utrustning,