Sök på allt som har med hästar att göra
Månadens Ridklubb
Rösta här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & tricksRid-TVRedaktionenPanelenNyheter
Patrick
Patrick
Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se.
Sommardäck till släpet
2015-04-08 23:41:24

Läge att byta till sommardäck till släpet?
Ja, här i Göteborg har vi haft 16 grader idag, vilket har gjort att man i alla fall har börjat snegla på sommardäcken.
Beroende på var i landet du bor så kanske du däremot bör vänta.
Om det är eller finns risk för minusgrader, så bör vinterhjulen sitta kvar så lång tid som möjligt.


Släpvagnsdäck köper man inte speciellt ofta eftersom de inte slits lika mycket som de som sitter på dragbilens drivande hjul, så när man har plockat fram sommardäcken kanske man bör se över dem. Finns det sprickor i dem? Är de nedslitna? Om du har en boggie-släpvagn så finns det risk att de främre däcken har sprutat väggrus på de bakre och skadat dem. Syna dem noga runt om och byt om du är tveksam, och förmodligen rädd om din pålle.


Om du ska köpa nya däck så se om du kan få C-märkta däck. C-märkta har större bärighet och är stabilare i sidled - viktiga egenskaper på tunga släp som hästsläp och husvagnar.


Några andra saker som är bra att hålla koll på när däckhandlaren föreslår ett schysst däck:
Välj ett premiumdäck och inte något billigt märke som du inte har hört talas om.
Billiga däck kanske passar till flakkärran som du kör grejer till tippen med, men inte när du drar häst. Ett amerikanskt uttryck lyder "Buy quality - cry once!"


Belastningsindex (Load Index, Li) och hastighetskod:
Låter det krångligt? Och varför är detta viktigt?
Belastningsindex anger hur många kilo som däcket klarar och hastighetskoden hur fort man får köra. Men vänta lite, jag får ju bara köra 80 km/h med släp, varför välja ett däck som klarar mer? Jo, ju högre hastighet däcket klarar, desto större marginal har du när det är 30 grader varmt och du ligger och kör timme efter timme med fullastat hästsläp på slingriga vägar.
Hastighetskoden bör vara minst densamma som för din dragbils däck.


Belastningsindexet bör också vara så högt som möjligt, och bör sättas efter den totalvikt som släpet är tillverkat för. Har du t.ex. ett 2000 kg-släp som du har vägt ner till 1300 kg för att få dra efter din bil med B-körkort, bör ändå däcken tillsammans klara att bära upp 2000 kg. Dels för att du kanske överlastar släpet någon gång (aja baja!), och dels för att du kanske säljer släpet med däck och allt, och nya ägaren kanske väger upp det igen.
Ett 2000kg-släp med boggie bör ha minst belastningsindexet 84 (2000 kg dividerat med 4 däck = 500 kg, vilket i tabellen blir kod 84). I praktiken ännu högre då man vill ha marginal.


Här finns tabeller för både belastningsindex och hastighetskoder:
http://www.dackweb.se/default.aspx?d=3&u=9
Större däckhandlare ska ha koll på vilken typ av fordon som däcket ska sitta på, så att ni gemensamt kan hitta ett bra däck FÖR DIG, men handlar du av en mindre handlare är det bra att vara påläst själv.


Om nu de gamla däcken ser bra ut och mönsterdjupet är schysst, hur många säsonger kan man då behålla de gamla däcken?
Meningarna går isär, men även om du lagrar däcken svalt och mörkt när de inte sitter på släpet, anser jag att du bör byta senast efter 10 år. Äldre däck blir hårdare och ger sämre friktion mot vägbanan.
Återigen - det är ett levande djur som du ska frakta, inte sopor på väg till tippen.


 

Kom ihåg besiktningen
2015-03-15 17:41:07

SVT visar hur Polisens nya sållningsinstrument fungerar:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-kontroll-ska-avsloja-oskattade-bilar


En kamera och en dator i utrustade polisbilar scannar av passerande bilar, scannar av vad som är registreringsnumret, slår på det i fordonsregistret och ger blixtsnabbt besked om fordonet är oskattat, obesiktigat, stulet, osv.


I inslaget säger polismannen "Den vanligaste förklaringen vi får när vi konfronterar bilägaren med att bilen är obesiktad, är att de inte har fått någon kallelse."


Men så är det numera, när inte Bilprovningen har monopol längre på att besiktiga bilar:
Man får själv hålla koll på när det är dags att besiktiga sin bil.

Detsamma gäller hästsläpet - och de behöver ju bara besiktigas vart annat år. Lättare att missa då, antagligen.
Mycket kan däremot hända under två år - bromsar kan kärva, backautomatiken kan slås ut, påskjutsbromsen kan ge för dåligt bromsvärde, eller så är någon lampa kass.
Om golvet i ett hästsläp är dåligt bryr sig tyvärr inte besiktningen om, men du kan alltid be besiktningsteknikern att få gå med ner i gropen och syna ditt eget släp underifrån.
Du kan också be att teknikern hugger med en kniv i kanterna på golvet för att upptäcka ruttna partier som på sikt kan göra att en häst brakar igenom.
Ta den chansen - för din hästs skull!


Men hur gör man då om man har dåligt minne och behöver hjälp med att komma ihåg besiktningen av sin bil eller sitt släp?


De flesta har antagligen sin favoritstation där man brukar besiktiga sin bil. Alla besiktningsföretag har idag en tjänst där man kan skriva upp sig för att få inbjudan till besiktning via e-post eller brev.
Så länge du kommer ihåg att kolla din e-post eller öppna dina brev, så rekommenderar jag det!


Du kanske hittar en billigare, bättre, närmre eller trevligare bilprovning senare, men då är det bara att "lista om sig".


Vill du inte lista dig hos något företag så går det så klart också utmärkt att lägga in en påminnelse i mobilen om ett (för bil) alternativt två (för släp) år minus några veckor, att du ska boka en ny tid.


Här hittar du några bilbesiktningsföretag, som har tillstånd att bedriva besiktning av bilar:

www.bilprovningen.se - F.d. monopolet, AB Svensk Bilprovning
www.bilprovning.se - Opus Bilprovning, avknoppning från Svensk Bilprovning 2010
www.besikta.se - Besikta Bilprovning, också en anknoppning från Svensk Bilprovning 2010
www.dekra-bilbesiktning.se - Tysk koncern, säljer bl.a. miljömärken som du behöver om du ska resa i vissa tyska städer.
www.carspect.se - Besiktningsföretag som satsar stort på gott kundbemötande.
www.clearcar.se - Satsar på att finnas nära verkstäder, biltvättar, m.m.
www.fordonsprovarna.se - Satsar på tunga fordon, men tar även in lättare fordon. Finns f.n, endast i Göteborg
www.inspecta.se - Kontrollerar det mesta från hissar till lyftanordningar, men även fordon. Besiktning endast i Stockholm.
www.ystadbilbesiktning.se - Lokal besiktningsfirma i Ystad. Satsar på entusiastfordon, men tar även in andra fordon.


Hur gick din besiktning? Hur blev du bemött? Vad var bra och dåligt när du besiktigade ditt hästsläp eller hästlastbil?
Hör gärna av dig till mig och berätta, patrick@horsecab.se

Ridguiden.se - Allt för hästintresserade

Hästavel, Hästfoder, Fodertillskott, Hästförsäkring, Hallar, Manege, Hovslagare, Hyra häst, Hästlastbil, Islandshäst, Körning, Ridbana, Ridklubbar, Ridskolor, Ridläger, Stallinredningar, Sadel, Hästtransporter, Tävlingsskåp, Ridutrustning, Hästutbildning, Hästvård, Ponny, Storhäst, hästtäcke, islandshäst, western, handikappridning, utbildning, ridstövlar, hästtäcke, ridklubb, utrustning,