Sök på allt som har med hästar att göra
Månadens Ridklubb
Rösta här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & tricksRid-TVRedaktionenPanelenNyheter
Patrick
Patrick
Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se.
Sparsam körning med hästtransport
2015-08-26 23:22:37
Sparsam körning, EcoDriving, ekonomisk körning... Kärt barn har många namn brukar det ju heta.

 

Eftersom bilen drar mer bränsle om man kopplar på en hästtransport, än om man inte gör det, så är den största vinsten att inte köra med hästtransport om man inte behöver det. Ja, det gäller alla typer av släp för den delen.

 

Ska du "bara ner på stan för ett ärende och inte orkar koppla av släpet" så kan det vara bra att veta att en halvliter milen extra inte är ovanligt. Dels för att man drar omkring med många hundra kilo extra, dels för att man ofta gärna gasar på som om man inte hade släp - man har ju ändå ingen häst i släpet att ta hänsyn till. Multiplicera antalet mil du kör med den extra förbrukningen, så får du veta hur många liter din lathet kostade dig.
Så böket med att koppla av och sedan koppla på när man kommer hem igen kanske ändå inte är så dumt trots allt. :)

 

Har man haft fördelen att ta B-körkort under senare delen av 90-talet och framåt, så ingår ett visst mått av sparsam körning i utbildningen. Grattis i så fall, då har du en bra grundstomme. Leta gärna upp dina gamla körskoleböcker och läs igenom det avsnittet igen.

 

Några av de tipsen man lärde sig (och som man kan läsa i kvällstidningarna lite då och då), går att tillämpa även om man kör med hästtransport, medan andra är svårare - dels för att ekipaget väger mer, men också för att man måste ha hänsyn till att man har en levande häst i släpet som inte gillar ryckig körning.

 

De här snabbtipsen ger Trafikverket på sin hemsida, och jag har kompletterat dem med tips för körning med hästtransport.

 

1) Kör med framförhållning, undvik stopp
Jättebra tips. Ser man ett rödljus med några bilar som väntar på grönt längre fram, motorbromsa och rulla långsamt fram mot rödljuset så att du undviker att stanna.

 

2) Växta upp tidigt och kör på så hög växel som möjligt
Funkar inte alltid så jättebra med hästtransport när man har stått stilla. Ofta måste man segdra. Men har man en växelindikator vid instrumentbrädan, dvs pilar som talar om när man ska växla upp och ner, så följ den. Den känner av att du har extra kilon, och anpassar sig därefter.

 

3) Kör med jämnt gaspådrag och håll hastighetsgränserna
Det här är viktigt av flera orsaker om du kör på en kurvig väg. Även om du på raksträckorna kanske skulle kunna hålla 70, men i kurvorna endast 50, så kör du bäst i 50 hela tiden. Du slipper bromsa bort kraft innan kurvorna, och du slipper gasa på efter kurvorna. Hästen mår också bra av att inte kastas framåt och bakåt. Bry dig inte om ifall det bildas kö bakom, det är deras problem.

 

4) Motorbromsa
Som jag tidigare nämnde gäller det innan rödljus, men också i medlut. Moderna bilar stänger av bränsleförbrukningen helt om man motorbromsar. Tänk bara på att inte släppa upp kopplingen för fort, om du har manuell växellåda, då det kan bli ett ryck framåt för hästen. Likaså att du håller koll på hastigheten så att den inte ökar - du har ju ett släp med en häst som trycker på bilen. Vintertid när det är risk för halka bör du dessutom köra på en lägre växel för att undvika fällknivseffekten om dina bakdäck tappar greppet. Den situationen är svår att reda ut på egen hand.

 

5) Kör inte på tomgång
En självklar regel. En motor som är påslagen utan att förflytta bilen, är bara dåligt för miljön, din plånbok - och för hästen. Du kanske vill ha en varm bil att sätta dig i och som är uppvärmd när du ska dra tungt och när det är kallt ute? Använd motorvärmare och kupévärmare så är motorn redo på nolltid.

 

6) Rulla i medlut och håll jämnt gaspådrag i motlut
Håll god framförhållning så att du ser om du behöver gasa till för att få kraft uppåt och slippa växla ner. Moderna dieselmotorer klarar lågt varvtal även på höga växlar. Håll koll på växelindikatorn bara, om du har en sådan.

 

7) Serva bilen regelbundet
En bil som drar släp ofta slits mer än en som inte gör det. Har du ingen stämpelbok i handskfacket, så ring verkstaden och fråga när och hur ofta din bil ska servas, eller kolla i bilens färddator, om du har en sådan. Håll också koll på lufttrycket i däcken - både på bilen och släpet, och anpassa lufttrycket till hur mycket last du har. Rätt lufttryck kan minska bränsleförbrukningen med 3-5%. Dessutom håller däcken längre och ekipaget blir säkrare i trafiken.

 

8) Ta bort takboxen och annat som ökar bilens rullmotstånd
Tja, en takbox gör inte så mycket till, om man ändå har ett högt släp bakom som är än större luftmotstånd. Däremot är det alltid en bra idé att ta bort så mycket onödig last som möjligt. Hur mycket hästprylar behöver du med dig i bagagen? Det gäller ju även när du inte drar släp. :)

 


Har du själv tips på hur man håller nere förbrukningen, så får du gärna maila dem till mig: patrick@horsecab.se

 

Fråga Trafikverket vad din häst väger
2015-08-06 14:10:36

Nu börjar en del komma tillbaka från semestern, medan andra (som jag själv) ännu njuter av sommarvärmen som kom ovanligt sent i år till oss i Västsverige.


Du kanske ska ut och resa med din häst i höst? Då fortsätter jag att tjata om det här med vikterna. Men istället för att upprepa vad jag har sagt i tidigare inlägg om totalvikter, dragvikter, lastvikter och körkort (du kan enkelt rulla ner och läsa mer om det), så kommer här ett litet tips:


Trafikverket har ett gäng fordonsvågar längs med vägarna runt om i landet. Vi har t.ex. en sådan mitt inne i Göteborg, bakom Statoil vid Gasklockan. De är egentligen till för poliskontroller, men Trafikverket är hyggliga nog att hålla många av dem öppna för allmänheten.
Det är bara att se till att den är öppen och att displayen visar 0 kg, och sedan köra upp på vågplattan, stanna helt och läsa på displayen.


Här hittar du en lista över Trafikverkets fordonsvågar i hela landet:
http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sveriges-vagnat/Fordonsvagar/


De här vågarna kan man använda till mycket. T.ex. om du ska köpa en hästlastbil: Se till att den är fulltankad, ta ut alla saker som inte hör till hästinredningen, och åk och kolla vikten. Den ska överensstämma med "Tjänstevikt" i fordonsregistret. Visar den mer så kan det bero på att hästinredningen monterades efter det att lastbilen registrerades in - inte helt ovanligt bland ombyggda skåpbilar.
Det antas alltid att du som förare väger 75 kg, annars får du kompensera uträkningen för det.


En annan sak du kan göra med fordonsvågarna, är att kolla vad din häst väger.
Åk med tom bil+släp eller tom hästlastbil, och väg dem.
Åk sedan hem och hämta hästen och väg ekipaget igen. Skillnaden = Hästens vikt.
Observera att om du har långt till fordonsvågen, så se till att bilens tank innehåller lika mycket bägge gångerna du väger, annars får du en differens.

Ridguiden.se - Allt för hästintresserade

Hästavel, Hästfoder, Fodertillskott, Hästförsäkring, Hallar, Manege, Hovslagare, Hyra häst, Hästlastbil, Islandshäst, Körning, Ridbana, Ridklubbar, Ridskolor, Ridläger, Stallinredningar, Sadel, Hästtransporter, Tävlingsskåp, Ridutrustning, Hästutbildning, Hästvård, Ponny, Storhäst, hästtäcke, islandshäst, western, handikappridning, utbildning, ridstövlar, hästtäcke, ridklubb, utrustning,