Sök på allt som har med hästar att göra
Månadens Ridklubb
Rösta här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & tricksRid-TVRedaktionenPanelenNyheter
Patrick
Patrick
Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se.
Tillfälliga gränskontroller - Checklista när du ska utomlands med hästen
2015-11-12 15:28:36

Hej!


Med anledning av de tillfälliga gränskontrollerna som regeringen har beslutat om, så tipsar Polisen om att packa med pass eller nationellt ID-kort, för alla som finns med i bilen. Det gäller även alltså även er som ska transportera din häst in till Sverige. (Köpt eller varit utomlands och tävlat/tränat)


Läs mer på Polisens hemsida: https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/2015/Nov/Tillfalliga-granskontroller-aterinfors/


Som jag har skrivit tidigare så har man rätt att gå före i kön om man har levande djur med sig, när polisen kontrollerar fordon. Men utan korrekta handlingar kan det ändå ta längre tid än nödvändigt.


Träng dig inte före i kön på eget bevåg, utan gå först fram till polisen och säg att du har djur med dig som kan bli oroliga om det drar ut på tiden. "Trevlighet varar längst" brukar jag säga. :)


Här är en checklista över saker som du bör packa ner eller kolla när du ska utomlands med hästen, och som vi publicerade på Horsecabs Facebook-sida tidigare i år.


1) Ditt och övriga medresenärers pass. Kolla giltighetstiden och skaffa nytt om det skulle behövas.
Här kan du läsa mer om det: https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/


2) Hästens pass. Se till att alla vaccinationer står med. Har du separata vaccinationskort så ta med dem också.


3) Veterinärintyg, behövs om hästen ska tävla. Skaffa intyget precis innan du ska åka.


4) Grönt kort för bilen. Det är ett intyg om att bilen har en gällande trafikförsäkring, och utfärdas av bilens försäkringsbolag. Behövs inte till de flesta västeuropeiska länder, men kan vara bra att ha ändå. Om du själv inte äger bilen, t.ex. om du hyr den, ska alla förares namn och personnummer stå med på kortet.


5) Om du har tjänste- eller förmånsbil som ägs av din arbetsgivare behöver du ett intyg från behörig firmatecknare eller ansvarig för bilparken, att du får lov att köra bilen utomlands. Bör vara utfärdat på engelska, på företagets brevpapper.


Om du hyr hästlastbil hos oss och ska åka utomlands får du alltid med dig ett intyg.


5) Om du tävlar på hög nivå, eller säljer hästar regelbundet eller på annat sätt tjänar pengar på att du är ute och reser med din häst kan du behöva ett kompetensbevis för djurtransporter. Fås efter godkänt prov hos några utbildare. Läs mer hos Jordbruksverket: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/transportinomekonomiskverksamhet/vadgallerfortransporterinomekonomiskverksamhet.4.53b6e8e714255ed1fcc27e9.html


6) Kopia på köpekontraktet där det framgår att du äger din häst. Vid vissa gränser kan du annars tvingas betala moms för hästen två gånger till, både på ut- och inresa. Du kan också behöva visa upp anmälningsbekräftelse om du ska tävla, liksom intyg från tävlingssekretariatet att du har startat eller varit på tävlingsplatsen (om du inte startar).


7) Räddningsvästar till samtliga personer som åker med. I vissa länder är det ett lagkrav. Kolla också att det finns en varningstriangel med.


8) Om du har kniv, bultsax eller liknande med dig för att kunna ta loss en häst vid en olycka, så ska den förvaras i bilens bagage, eller längst bak i en hästlastbil. Inte i kupéutrymmet. ("Knivlagen", liknande lagar finns i andra länder.)



Trevlig resa! :)

Får jag dra släpet?
2015-10-15 21:18:17

Alla vet att man behöver körkort för att köra bil, i alla fall om man vill köra lagligt.


Men det är inte säkert att ens vanliga B-körkort räcker för att få lov att dra det släpet som man vill. Och när man hyr ett flaksläp på macken för att köra skräp till återvinningscentralen, är det inte heller säkert att personalen kan hjälpa en med frågan om man får lov att dra ett visst släp.


Den som hyr ut ett släp är enligt lag skyldig att upplysa hyrestagaren om vilka vikter det är som gäller. En del skickar med kopia på släpets registreringsbevis, och ja, då har de uppfyllt lagen.


Vi på Horsecab tycker däremot att vi vill kunna svara på frågan ”Får jag dra släpet X med min bil Y?”  med ett enkelt ”Ja” eller ”Nej”.


För att kunna göra det behöver vi veta registreringsnumret på din bil, och vilket körkort som du har – B, Utökat B eller BE. Vi behöver också registreringsnumret på släpet, och det har vi ju redan i och med att vi hyr ut släp.


Vill man göra det enkelt för sig går man in på Släpvagnskalkylatorn hos Transportstyrelsen och knappar in dessa uppgifter. Men det kan vara bra att veta hur Släpvagnskalkylatorn funkar, och det ska vi gå igenom nu.

Vi har tre olika typer av vikter som är relevanta i det här sammanhanget:
Tjänstevikt = Fordonets egenvikt. För bil räknas en olastad bil med en förare som väger 75 kg, full tank, kylvätska, spolarvätska och olja. För ett släp räknas den inredning som släpet registreringsbesiktigades med. Mer om registreringsbesiktning i ett kommande blogginlägg.
Lastvikt = Den maximala vikten som fordonet får lastas med. Lastvikten vid ett givet tillfälle (som inte nödvändigtvis behöver vara maxlasten) kallas för bruttovikt.


Totalvikt = Fordonets tjänstevikt plus maxlast. Lastar du mer än så har du överlast, vilket kan ge böter eller i värsta fall indraget körkort.


När vi ska räkna ut om vi får dra ett visst släp med en viss bil, gäller det till att börja med att veta vad bilen får dra enligt registreringsbeviset, den s.k. dragvikten. Det är en vikt som biltillverkaren sätter utifrån hur stor bilen är (dvs hur mycket den väger), vilken motor som sitter i, utrustningsnivå, m.m. samt efter vad de känner att de kan stå för. Vissa hybridbilar får tyvärr inte dra ett kg ens, och således får de inte ens ha en dragkrok.

Ska man köpa ny bil och vet med sig att man kommer att dra släp ofta, så är det en självklar sak att fråga bilhandlaren: ”Hur mycket får den här bilen dra på mitt körkort?” Ett varningens tecken: Många bilhandlare pratar gärna om fantastiska vägegenskaper, utrustningsnivåer och sina låga månatliga lånekostnader. Men de har ruskigt dålig koll på om kundens körkort räcker till. Jobbar du som bilhandlare och inte har koll på det här är du välkommen att hyra in mig en kväll, så går vi igenom det tills det sitter.


Då kommer vi in på nästa grej – Vilket körkort har jag?
Till att börja med har vi B-körkortet. Med det får du alltid dra ett lätt släp. Ett lätt släp är ett släp som har en totalvikt på max 750 kg. Om släpet är tyngre än så, vilket är fallet med hästsläp eller husvagnar, så räknas det ändå som lätt om totalvikten på bil+släp inte överstiger 3500 kg.


Här finns det en nyhet sedan 2013, att om bilens dragvikt är lägre än släpets totalvikt, så kan det hända att du ändå får dra släpet – men inte lasta det fullt ut. Detta visas i Släpvagnskalkylatorn med orange färg. Den här möjligheten fanns tidigare bara för BE-körkortsägare, men har nu alltså blivit möjlig även för B-körkortsägare. Bra om du t.ex. ska transportera ett tomt släp mellan två platser och bara har en liten bil.

Utökat B-körkort
Med Utökat B-körkort gäller samma regler som för B-körkort, men har man ett tyngre släp så får ekipagets sammanlagda totalvikter inte överstiga 4250 kg.
Du behöver inte göra om teoriprovet för att ta Utökat B-körkort, utan du gör en lättare uppkörning. I den ingår att man ska göra en säkerhetskontroll av hela ekipaget, och du ska visa att du kan hantera bil+släp i trafiken på ett säkert sätt.

BE-körkort
Med ett BE-körkort får släpets totalvikt vara max 3500 kg. Dvs du får max dra ett ekipage bestående av en bil med totalvikt 3500 kg, plus ett släp med totalvikt max 3500 kg, dvs hela ekipagets totalvikt får vara max 7 ton. Man får också dra ”tåg” dvs ett dragfordon med flera släpvagnar som tillsammans får ha en totalvikt om 3500 kg. Kanske inte så vanligt med personbilar och lätta lastbilar, men kan vara behändigt om man kör traktortåg.
Tog man BE-körkort innan 19 januari 2013, så finns det ingen begränsning i körkortet för hur tung släpvagn man får dra – men här begränsar oftast bilens dragvikt istället.


Ska man ta BE-körkort så måste man göra om teoriprovet. Men hjälp, tänker du kanske, kan jag bli av med mitt befintliga B-körkort om jag kuggas? Nej, du kan andas ut, det kan du inte. Taget körkort är taget.
Du gör ett teoriprov som dels består av de vanliga frågorna som alla som ska ta B-körkort får, plus några frågor som är specifika för BE-körkort.
I BE-teorin ingår att man ska kunna förklara hur bromssystemet på en bromsad släpvagn fungerar (påskjutsbroms, backautomatiken, katastrofwire, m.m.). Dessutom ska man kunna räkna på hur man ska surra sin last för att lasten inte ska förskjutas under färd, om man tvingas nödbromsa. Till hjälp har man tabeller med hur mycket friktion det är mellan olika material. Tänker du använda ditt BE-körkort endast för att köra flera hästar samtidigt kanske du tänker att detta inte är relevant. Men eftersom BE-körkortet även ger dig möjlighet att köra annan tung last så behöver du kunna detta.
Det ingår också kunskap om däck, körning i vinterväglag och lite annat smått och gott.

Körprovet består, precis som med Utökat B, av att man ska göra en säkerhetskontroll. Man ska också klara av att backa till och koppla släpvagnen korrekt, och man ska visa att man kan hantera ekipaget på ett säkert sätt i trafik.
Dessutom ska man köra en bana  där man ska simulera vändning av ekipaget två gånger i en T-korsning, dvs omväxlande köra framåt och backa i kurva med släpet, mellan olika koner. Denna del av provet är på tid.
Det ekipage man använder, måste kräva BE-körkort. Dvs det går inte att ta sin vanliga bil och hästsläpet, om just den kombinationen bara kräver B. Enklast är att hyra bil och släp hos en körskola, och gärna ta en eller flera lektioner så att man vet att man ”är säker” innan man kör upp. Ofta har körskolorna ett paket för BE, där det ingår några lektioner plus att man får hänga med på körskoleteorin och göra testfrågorna. Det kan ju trots allt vara några år sedan man tog B-körkort, och det skadar aldrig att fräscha upp kunskaperna.


Om du har lastbilskörkort, C, eller busskörkort. D, har du förmodligen fått BE ”på köpet”, eftersom mycket av teorin är densamma. Tänk bara, och speciellt om det var några år sedan du tog C eller D, att det inte är samma sak att köra med ett BE-ekipage som att köra med en vanlig personbil. Du måste ändå tänka ”tungt fordon”, liksom att överlast och olovlig körning med personbilen kan medföra att även ditt C- eller D-körkort dras in. Dumt, om du nu behöver dessa för ditt jobb.

Vad säger lagen?

Att köra med ett ekipage som kräver en annan körkortsbehörighet än den man har, gör att man gör sig skyldig till ”Olovlig körning”, vilket är lika allvarligt som om att köra bil utan något körkort alls.


Att köra med överlast medför i mildaste form böter, men det kan också ge Olovlig körning, om ekipagets totalvikt överstiger en viss vikt. Därför hittar du raden ”Släpets maximala totalvikt vid B-körkort” respektive ”Utökat B” i bilens registreringsbevis. Denna siffra kan vara högre än ”Släpets maximala dragvikt”, och detta kan skapa lite förvirring.
”Släpets maximala dragvikt” handlar om vad bilen är konstruerad för att få lov att dra. Överstiger du denna vikt får du Överlast eller ”Vårdslöshet i trafik” (beroende på allvarlighetsgraden), upp till ”Släpets maximala totalvikt vid B-körkort”, därefter blir det Olovlig körning.


Så för att göra det enkelt för dig ska släpets totalvikt vara lägre än den lägsta av dessa siffror.

Eller så använder du Släpvagnskalkylatorn. J

Ridguiden.se - Allt för hästintresserade

Hästavel, Hästfoder, Fodertillskott, Hästförsäkring, Hallar, Manege, Hovslagare, Hyra häst, Hästlastbil, Islandshäst, Körning, Ridbana, Ridklubbar, Ridskolor, Ridläger, Stallinredningar, Sadel, Hästtransporter, Tävlingsskåp, Ridutrustning, Hästutbildning, Hästvård, Ponny, Storhäst, hästtäcke, islandshäst, western, handikappridning, utbildning, ridstövlar, hästtäcke, ridklubb, utrustning,