Sök på allt som har med hästar att göra
Månadens Ridklubb
Rösta här!
 
StartArtiklarBloggarKöp & säljPrylnyttTips & tricksRid-TVRedaktionenPanelenNyheter
Patrick
Patrick
Jag som har fått förtroendet att blogga här heter Patrick och driver företaget Horsecab som bl.a. hyr ut hästlastbilar och hästtransporter. Har du frågor om transport av hästar, så maila mig gärna så svarar jag på dina frågor. Mailadressen är patrick@horsecab.se.
Hästen som ville ut på E6an
2016-01-13 20:18:18

När jag var liten på 70-talet fanns det en del konstiga vuxna som inte ville ha på sig bälte när de körde bil. "Jag håller mig i ratten" eller "Händer det en olycka vill jag kunna komma snabbt ut" var främsta argumenten. Idag fnissar vi åt sådana argument.


Jag har varit med om en riktigt allvarlig olycka: Snurrade runt på E6 med en mindre bil i början av 00-talet. Bilen blev skrot men jag klarade mig med blåmärken efter bilbältet. Orsaken var för hög hastighet i förhållande till att det rådde blixthalka på vägen. Det tog inte ens en sekund att få en sladd som inte gick att häva.


För två veckor sedan höll det på att gå åt skogen på ett annat sätt.
Vi transporterade ner ett föl som hade skadat ett öga, till Hallands djursjukhus. Som sällskap till fölet hade vi en hästkompis som var lugn och trygg. När det blev klart att fölet var tvunget att stanna över natten pga operation, skulle vi åka hem igen med hästkompisen. Men så fort vi kom ut på E6 blev han vansinnig över att vi lämnade fölet på kliniken. Vi såg detta genom övervakningskameran.
Han började att stegra sig och hoppa upp och ner, vilket gjorde att vi fick gå ut på vägrenen med lastbilen och krypköra. När han inte slutade ändå fick vi stanna, ta på oss reflexvästarna och gå in genom skötardörren och försöka få honom att sluta.


Som tur är, är lastbilen utrustad med galler framför hästarnas fodertråg, samt luckor i gallret genom vilken man sköter dem. Men när vi öppnade luckan så försökte han ta sig ut där.
Utanför var det som sagt en styck europaväg med 120 km/h på skyltarna. Häst och E6 är ingen bra kombination.

Som "tur" var, lyckades han fastna med en hov på fel sida om sitt transportgrimskaft, med hovarna i fodertråget, och han snärjde in sig. Efter några sekunder lugnade han sig. Som de bytesdjur de är tror de att de ska dö när de inser att de är fast och inte kan kämpa vidare.


Men han satt fortfarande fast, vilket gjorde att han kunde börja sprattla igen när som helst. För att få loss honom har vi givetvis ett säkerhets-kit i lastbilen. Med en bultsax klippte vi av grimskaftet. Men han ville inte ta ner hovarna, utan "hängde" så ett tag.
Vi fortsatte att krypköra och var beredda på att köra av vid nästa avfart där vi kunde få ut honom, innan vi såg att han hade fått ner hovarna och stod vanligt på alla fyra igen.
Resten av resan hem förflöt jättelugnt, och när han lastades av var det nästan som att han skämdes över sitt beteende...


Med detta vill jag säga att om du inte redan har ett säkerhets-kit när du transporterar din häst, så skaffa ett! Likaså en övervakningskamera så att du ser vad som händer, innan något riktigt allvarligt händer. I vårt fall kunde det ha slutat betydligt värre. Och när det händer, så händer det ruskigt fort!



När du hyr hästlastbil eller transport av oss på Horsecab, ingår alltid ett säkerhets-kit. Vi vill helt enkelt att du ska kunna reda upp svåra situationer som den här, på ett förhållandevis lätt sätt – för din hästs och din egen skull.


Om du själv vill skaffa ett säkerhets-kit, så hittar du innehållet i vårt på www.horsecab.se
"Sno" gärna idén till din egen transport eller lastbil.
För kan vi rädda en häst eller människa, så bjuder vi gärna på idén.


Har du inte råd att skaffa allting så är övervakningskamera, bultsax och reflexvästar det absolut nödvändigaste. Tänk bara på att bultsaxar och knivar måste ligga i bagageutrymmet på transporten eller lastbilen, då man inte får ha dem i kupén pga knivlagen


Fölet är förresten hemma igen, ögat blir bättre för varje dag, och han är hur kelig som helst. :)

Resa i jul- och nyårstrafiken?
2015-12-22 20:09:07

Ska du ut och resa i jul- och nyårstrafiken? Då är du inte ensam.
Runt 2 miljoner människor räknar man med ska ut på vägarna en längre sträcka så här års.


Många kommer dessutom att ta långledigt, vilket gör att resandet blir utsträckt över flera dagar, och många kommer att resa på vägar som man normalt inte reser på.


Precis som annars gäller det att ta det extra försiktigt om man dessutom tar med sig hästen på resan. I och med att man i mångas ögon räknas som en "bromskloss på vägen" så lockar det stressade förare till att göra oigenomtänkta omkörningar – ibland på halt underlag. Eftersom man också generellt är fler människor än föraren i bilarna så här års, blir en olycka dessutom förödande för långt fler människor än annars.


Att välja (om)vägar som är mötesseparerade kan många gånger vara skillnaden mellan att komma fram (om än senare) och att komma fram över huvud taget. En mötesseparerad väg är en väg som antingen är motorväg eller en s.k. 2+1-väg med omväxlande 2 och 1 körfält i samma riktning. Det typiska scenariot på en icke-mötesseparerad väg är att en personbil får sladd, kommer över i mötande körfält och kolliderar med ett mötande fordon, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsexpert på Motormännen.


Sveriges farligaste väg anses ofta E20 genom Skaraborg vara. Och statistiken visar att det beror på att den på långa sträckor saknar just mötesseparering. Förra året meddelade regeringen att hela E20 mellan Stockholm och Göteborg, ska vara möteseparerad senast 2025. 


Övriga farliga vägar i jul- och nyårstrafiken:
E10 – Hela sträckan
E12 – Hela sträckan
E14 – Hela sträckan
E16 – Mellan Gävle och norska gränsen
E18 – Från Karlstad till norska gränsen
E20 – Från Kumla till Göteborg
E22 – Från Söderköping till Kalmar
E45 – Från Trollhättan och norrut
Rv26 – Från Kristinehamn och norrut
Rv70 – Från Borlänge till norska gränsen
Rv84 – Från Hudiksvall till norska gränsen


Några tips för en säkrare resa:

- Ha bra vinterdäck, helst dubbdäck, som ger grepp både på is och snö. Har dragbilen dubbdäck ska även hästsläpet ha dubbdäck. Har dragbilen friktionsdäck får släpet ha antingen friktionsdäck eller dubbdäck.


- Kolla lufttrycket i alla däck.


- Håll hastighetsgränserna och avståndet till andra fordon. Tänk på att du har längre bromssträcka om du har hästen där bak.


- Välj hästlastbil om du har möjlighet, framför hästsläp.

- Planera resvägen i förväg. Välj motorvägar i första hand, 2+1-vägar i andra hand och sist övriga vägar.

- Anpassa farten till väglaget.

- Kolla alla lampor och byt om någon har slocknat eller lyser svagt.

- Var utvilad!

- Se över torkarbladen och fyll upp spolarvätskan.

- Tag med bogserlina, snöskyffel och startkablar

- Packa rätt – Tungt bagage (t.ex. sadlar) långt ner i bilen och mot ryggstöden. Förvara inget på hatthyllan i bilen.

- Tag med ficklampa med fungerande batterier, t.ex. en pannlampa. Förlita dig inte på mobilens inbyggda lampa.

- Ha med extra varma kläder och något ätbart om du fastnar någonstans och blir hungrig.

- Se till att mobiltelefonen är laddad.

- Packa ner reflexvästar till alla i bilen, förvara dem lätt tillgängliga, och ta på dem om ni måste gå ut under färden. Tag gärna med ett reflextäcke till hästen också, om ni måste lasta ur på ett dumt ställe. Räkna inte med att andra trafikanter ska se att ni har stannat.

- Var rädd om dig i trafiken!

God Jul önskar vi på Horsecab!

Ridguiden.se - Allt för hästintresserade

Hästavel, Hästfoder, Fodertillskott, Hästförsäkring, Hallar, Manege, Hovslagare, Hyra häst, Hästlastbil, Islandshäst, Körning, Ridbana, Ridklubbar, Ridskolor, Ridläger, Stallinredningar, Sadel, Hästtransporter, Tävlingsskåp, Ridutrustning, Hästutbildning, Hästvård, Ponny, Storhäst, hästtäcke, islandshäst, western, handikappridning, utbildning, ridstövlar, hästtäcke, ridklubb, utrustning,